مقالات

آشنایی با انواع تقویم های جهان و تاریخچه آن ها

آشنایی با انواع تقویم های جهان و تاریخچه آن ها

امروزه اکثریت قریب به اتفاق جهان از تقویم میلادی استفاده می کنند که به نام پاپ گریگوری سیزدهم، که آن را در سال 1582 معرفی کرد، نامگذاری شده است. تقویم میلادی تقریباً 365.24 روز طول می کشد. این یعنی اکثر سالها 365 روز دارند و هر سال یک چهارم یک روز اضافه به آن اضافه می شود، مگر اینکه سال بر 100 بخش پذیر باشد اما بر 400 بخش پذیر نباشد.

انواع تقدیم های جهان

تمدن‌های میان‌آمریکایی و آسیایی بیشتر بر چرخه‌های سال‌ها (مانند زودیاک چینی)، به جای ثبت قرن‌ها یا هزاره‌ها تمرکز داشتند، بنابراین گاهی اوقات ترجمه تقویم‌های قدیمی‌تر به اصطلاحات مدرن دشوار است. برای مثال، تقویم مایاها مانند تقویم‌های اوراسیا ایجاد نشده است و نمی‌توان آن را با این داده‌ها گنجاند، ۱ ژانویه ۲۰۲۰ به‌عنوان «13.0.7.2.7» نوشته شده است.

با این حال، مورخان توافق دارند که در سال 1 پس از میلاد (در تقویم میلادی)، اکثر جوامع متوجه شده بودند که یک سال تقریباً 365.25 روز طول می کشد و بیشتر تقویم های مدرن تر هر سال به دوازده ماه تقسیم می‌شوند. تفاوت عمده بین هر تقویم نقطه شروع سال و ماه بود که برخی از آنها با فرا رسیدن بهار شروع می‌شدند، بنابراین تاریخ مشخصی نداشتند و اضافه شدن سال های کبیسه در تمام تمدن ها متفاوت بود.

جدیدترین تقویمی که کمی با تقویم های جهان فرق داشت، تقویم انقلابی فرانسه است، که تلاشی برای کنار گذاشتن بیشتر «رژیم باستانی» با اعشار کردن زمان و تغییر ساختار تقویم به دوازده ماه سی روزه، با پنج یا شش روز تعطیلات باقی مانده بود. این تقویم در سال 1793 رسمی شد و در سراسر فرانسه و مناطق تحت اشغال فرانسه در اروپا اجرا شد، اما پس از تنها 12 سال کنار گذاشته شد.

در زمان معاصر، کمپین‌هایی برای ایجاد یک تقویم جدید و جهانی انجام شده است، با این حال ثابت شده است که جایگزینی تقویم میلادی بسیار دشوار است، زیرا این تقویم جهانی به عنوان یک تاریخ رسمی پذیرفته شده است، در حالی که سایر تقویم‌های باقی مانده بیشتر برای اهداف تشریفاتی استفاده می‌شوند.

بخوانید:  انواع هدایای تبلیغاتی

آشنایی با انواع تقویم های جهان و تاریخچه آن هاتقویم اتیوپی

تقویم اتیوپی شامل 13 ماه است که 12 ماه هر کدام 30 روز و ماه سیزدهم شامل 5 یا 6 روز بسته به اینکه سال کبیسه باشد یا نه، تشکیل شده است. اتیوپی از یک سیستم 12 ساعته با دو مجموعه استفاده می کند که از طلوع تا غروب و غروب تا سپیده دم اجرا می شود. این روز از ساعت 6 صبح شروع می شود و در ساعت 6 بعد از ظهر به پایان می رسد و مدت زمان طلوع تا غروب خورشید در روز در نظر گرفته می شود. این تقویم تاریخ ها را در هر دو سیستم اتیوپی و میلادی نمایش می دهد و شامل تعطیلات ملی است.

کلیسای تواهدو/ Tewahedo ارتدکس اتیوپی اولین کسی بود که تقویم اتیوپی را پذیرفت و آنها از نسخه ای استفاده کردند که علاوه بر تقویم استاندارد که به طور رسمی مورد استفاده قرار می گیرد، تاریخ روزه داری ارتدوکس اتیوپی را نیز شامل می شود.

تقویم اتیوپی شبیه تقویم مصری قبطی است زیرا هر دو 13 ماه دارند که 12 ماه آن 30 روز و یک ماه میانی در پایان سال به نام Pagume که در یونانی به معنای “روزهای فراموش شده” است. این ماه آخر پنج روز یا شش روز در سال کبیسه دارد.

سال اتیوپی از 11 سپتامبر یا در 12 سپتامبر در سال کبیسه میلادی شروع می شود. به دلیل محاسبات متناوب در تعیین تاریخ اعلان ولادت عیسی، هفت تا هشت سال از سال میلادی عقب است. به طور مثال سال 2024 در تقویم اتیوپی 2016 است.

 تقویم گریگوری

تقویم جولیان از سال 1582 به گریگوری تغییر یافت و در آن زمان اختلاف 10 روزه بین زمان واقعی سال و زمان سنتی سال که رویدادهای تقویمی در آن رخ می‌داد غیرقابل تحمل شد. این تغییر به شدت با مخالفت بسیاری از مردم مواجه شد، زیرا می‌ترسیدند که مالکان زمین این کار را برای تقلب در اجاره یک هفته و نیم انجام دهند.

بخوانید:  بهترین هدایای تبلیغاتی لاکچری - ایده های عالی

با این حال، هنگامی که پاپ گریگوری سیزدهم حکم داد که روز بعد از 4 اکتبر 1582، 15 اکتبر 1582 خواهد بود، کشورهای کاتولیک فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا از این امر پیروی کردند. کشورهای مختلف کاتولیک آلمان (آلمان هنوز یکپارچه نشده بود)، بلژیک، هلند و سوئیس در طی یک یا دو سال از این روند پیروی کردند و مجارستان در سال 1587 از آن پیروی کردند.

به دلیل فرمان پاپ، اصلاح تقویم جولیان به تقویم گریگوری معروف شد. با این حال، بقیه اروپا بیش از یک قرن از آن پیروی نکردند.

کشورهای پروتستان آلمان اصلاحات گریگوری را در سال 1700 به تصویب رساندند. در این زمان، تقویم 11 روز از فصول عقب افتاد. انگلستان (و مستعمرات آمریکا) سرانجام در سال 1752 از این رویه پیروی کردند و چهارشنبه 2 سپتامبر 1752 بلافاصله پنجشنبه 14 سپتامبر 1752 به دنبال داشت. این تغییر آسیب زا منجر به شورش های گسترده شد و مردم خواستار این بودند که: «یازده روز را به ما برگردانید!»

بر اساس محاسبه جولیان، سال شمسی شامل 365 1/4 روز بود، و قرار دادن یک “روز کبیسه” هر چهار سال یکبار برای حفظ مطابقت بین تقویم و فصول بود. یک اشتباه جزئی در اندازه‌گیری (سال شمسی که دقیقاً شامل 365 روز، 5 ساعت، 48 دقیقه و 45.25 ثانیه است) باعث شد که تاریخ‌های تقویمی فصول تقریباً یک روز در هر قرن پسرفت کنند.

آشنایی با انواع تقویم های جهان و تاریخچه آن ها قدیمی ترین تقویم جهان

باستان‌شناسان روش‌هایی برای زمان‌سنجی بازسازی کرده‌اند که حداقل به دوران نوسنگی پیش از تاریخ بازمی‌گردد. واحدهای طبیعی برای زمان سنجی که توسط اکثر جوامع تاریخی استفاده می شود، روز و سال شمسی و قمری است. تقویم ها طرح های صریحی هستند که برای زمان سنجی استفاده می شوند. اولین تقویم‌های تأیید شده و فرموله‌شده تاریخی و در واقع قدیمی ترین تقویم جهان به عصر برنز مربوط می‌شوند که وابسته به توسعه نوشتار در خاور نزدیک باستان است.

بخوانید:  بولت ژورنال چیست؟

.در سال 2013، باستان شناسان شواهد باستانی از یک سیستم تقویمی 10000 ساله را در وارن فیلد، آبردین شایر کشف کردند. این تقویم قدیمی ترین یا “اولین تقویم اسکاتلندی” است. تقویم سومری اولین و پس از آن تقویم مصری، آشوری و ایلامی از تقویم های قدیمی جهان هستند.

دقیق ترین تقویم جهان

سیستم‌های تقویم خورشیدی، مانند تقویم میلادی امروزی، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مدت زمان یک سال گرمسیری – که سال شمسی، سال نجومی یا سال اعتدال نیز نامیده می‌شود – را تا حد امکان دقیق نشان دهند. این مدت زمان یک چرخه فصلی کامل است، برای مثال، از یک اعتدال به اعتدال دیگر.

یک سال گرمسیری به طور متوسط تقریباً 365.242189 روز طول می کشد، اگرچه طول آن در طول زمان کمی تغییر می کند.

راحت ترین پاسخ به این که دقیق ترین تقویم جهان کدام است؟ هیچکدام است. هیچ یک از سیستم های تقویمی که در حال حاضر در سراسر جهان استفاده می شوند، طول یک سال گرمسیری را به طور کامل نشان نمی دهند. با این حال، سیستم‌های تقویمی وجود دارند که دقیق‌تر از تقویم میلادی هستند که امروزه از آن استفاده می‌کنیم. در میان تقویم های جهان، تقویم ایرانی یکی از دقیق ترین آن هاست.

آشنایی با انواع تقویم های جهان و تاریخچه آن هاسوالات متداول

فرق تقویم جلالی و شمسی چیست؟

حقیقت این است که فرق تقویم جلالی و شمسی تنها در مبدا زمان آنهاست. مبدا هجری شمسی مبعث پیامبر و مبدا تقویم جلالی به سلطنت رسیدن ملکشاه است که 458 سال تفاوت دارند.

آیا زمان در اتیوپی 7 سال عقب است؟

بر اساس تقویم قبطی باستان، تقویم اتیوپی به دلیل محاسبات متناوب در تعیین تاریخ اعلان تولد عیسی، هفت تا هشت سال از تقویم میلادی عقب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *