مقالات

بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال چیست؟

اگر اهل برنامه ریزی مداوم هستید و یا عادت دارید به کتابفروشی های مختلف سر بزنید حتما عنوان بولت ژورنال به چشم تان خورده و یا به گوش تان رسیده است. اگر برای تان سوال شده بولت ژورنال چیست این مقاله را تا انتها بخوانید تا با مزایای این روش آشنا شوید. ممکن است بولت ژورنال همان راه کار اساسی ای باشد که برای برنامه ریزی کارهای تان به دنبالش هستید.

روش بولت ژورنال به عنوان یک روش سازماندهی شخصی برای کمک به رایدر کارول، خالق این روش، شروع به کار کرد تا از وظایف و ایده‌های نگهداری شود. از طریق آزمایش و اصلاح مداوم، رایدر روش Bullet Journal را به عنوان ابزاری برای کمک به اختلال بیش فعالیADHD توسعه داد.

او عناصری از ذهن آگاهی، تکنیک های بهره وری و تفکر شخصی را ترکیب کرد تا سیستمی انعطاف پذیر ایجاد کند که بتواند با نیازهای در حال تکامل او سازگار شود.

هدف اولیه روش Bullet Journal ارائه چارچوبی بود که به رایدر و متعاقباً دیگران اجازه می داد تا اطلاعات را به سرعت جمع آوری و سازماندهی کنند، وظایف را به طور مؤثر اولویت بندی کنند و ارتباط عمیق تری با آرزوها و ارزش های خود ایجاد کنند.

بعداً، رایدر متوجه شد که روش Bullet Journal می‌تواند برای سایر افرادی که با همان مشکلاتی که او با آنها دست و پنجه نرم می‌کردند، بدون توجه به اینکه آیا ADHD دارند یا نه، مفید باشد.

تفاوت دفتر بولت ژورنال با پلنر چیست؟

در ظاهر، شاید پلنرها و دفتر بولت ژورنال تفاوت عمده ای نداشته باشد، اما یک تفاوت اساسی که روش Bullet Journal با پلنر دارد، انعطاف پذیری آن بدون از دست دادن ساختار است.

برخلاف پلنرها، دفتر بولت ژورنال شما را در تاریخ های ثابت قفل نمی کند. جا برای جابجایی وظایف وجود دارد، به خصوص اگر نیازهای روزانه یا سطح انرژی شما تغییر کند.

دفتر پلنر ابزاری از پیش طراحی شده و ساختار یافته است که به طور خاص برای برنامه ریزی و مدیریت زمان ایجاد شده است. پلنرها یک ساختار آماده ارائه می کنند و می توانند برای افرادی که رویکرد استانداردتر را برای سازماندهی برنامه ها بدون سفارشی سازی زیاد ترجیح می دهند، مفید باشد.

بولت ژورنال چیست؟بر خلاف روش بولت ژورنال، پلنر اغلب مدت زمان تعیین شده و انعطاف پذیری محدودی برای استفاده مجدد از صفحات استفاده نشده دارند، اما روش Bullet Journal فراتر از سازمان است و ذهن آگاهی، تأمل و رشد شخصی را در بر می گیرد. دفتر بولت ژورنال یک دفتر خالی است که در آن می توانید آزادانه بنویسید و افکار، احساسات و تجربیات خود را بیان کنید.

بخوانید:  همه چیزهایی که باید درباره تقویم رومیزی بدانید

مزایای استفاده از دفتر ژورنال

روش Bullet Journal راه های مختلفی را ارائه می دهد که از طریق آنها می توانید از رویکرد منحصر به فردی در سازماندهی و بهره وری بهره مند شوید.

دفتر ژورنال به شما امکان می دهد وظایف و اهداف را برای کوتاه مدت و بلند مدت سازماندهی کنید. روش Bullet Journal به شما کمک می کند تا به وظایف، رویدادها و یادداشت های خود نظم دهید. با تجمیع همه چیز در یک مکان، دیدی جامع از تعهدات و اولویت های خود به دست می آورید. این کار افزایش سازمان، امکان مدیریت بهتر زمان را فراهم می کند و خطر فراموشی یا نادیده گرفتن وظایف مهم را کاهش می دهد.

دفتر ژورنال یک تقویت کننده برای افزایش بهره وری است. با روش Bullet Journal، می توانید بهره وری خود را بهینه کنید. با استفاده از ثبت سریع، تکنیک‌های اولویت‌بندی و انتقال وظایف، بر روی مهم‌ترین کارها تمرکز می‌کنید و به طور موثر کارها را پیش خواهید برد. این رویکرد روشمند به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید، پیشرفت کنید و کارهای بیشتری انجام دهید.

هدف گذاری را برای تان آسانتر می کند: دفتر ژورنال به شما این امکان را می دهد که اهداف خود را به طور مؤثر تنظیم و پیگیری کنید. با اختصاص صفحات یا مجموعه های خاص به اهداف خود، آنها را به مراحل قابل اجرا تقسیم کنید و پیشرفت خود را نظارت کنید.

روش Bullet Journal به مدیریت بهتر زمان کمک می‌کند. با استفاده از گزارش‌های ماهانه، هفتگی و روزانه، درک واضحی از برنامه خود به دست می‌آورید و می‌توانید بر اساس آن زمان را اختصاص دهید. این کار به شما امکان می دهد بین وظایف، قرار ملاقات ها و فعالیت های شخصی به طور موثرتر تعادل برقرار کنید و استرس را کاهش دهید.

بولت ژورنال چیست؟

دفتر ژورنال ذهن آگاهی و تفکر را تشویق می کند. فرمت وقدیمی روش Bullet Journal یک نقص نیست – این ویژگی اجازه می دهد حواس پرتی دیجیتال را به حداقل برسانید.

دفتر  نقطه ای ژورنال یک سیستم بسیار قابل تنظیم ارائه می دهد که می توانید آن را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید.

بخوانید:  10 نکته مهم برای انتخاب سر رسید با کیفیت

دفتر ژورنال با ارائه یک سیستم ساختاریافته برای مدیریت وظایف و تعهدات به کاهش استرس کمک می کند که اجازه می دهد تا ذهنیت آرام و متمرکزتری داشته باشید. جنبه تشریفاتی روش Bullet Journal نیز آن را به یک تجربه مدیتیشن تبدیل می کند که می تواند قبل از شروع یا پایان روز به شما فرصت مکث و تفکر بدهد.

روش کار بولت ژورنال

رایدر کارول، خالق سیستم سازمانی بسیار محبوببولت ژورنال، نحوه استفاده از روش خود را برای موارد زیر توضیح می دهد:

گذشته خود را ردیابی کنید: با استفاده از یک قلم و کاغذ، یک رکورد واضح، جامع و سازمان یافته از افکار و اهداف خود ایجاد کنید.

جمع بندی اهداف: با اولویت بندی و به حداقل رساندن حجم کاری خود و رسیدگی به فهرست کارهای خود به شیوه ای آگاهانه و سازنده تر، آرامش روزانه را پیدا کنید.

آینده خود را برنامه ریزی کنید: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعیین و ارزیابی کنید، پروژه های پیچیده تر را ساده و مؤثر برنامه ریزی کنید و زندگی خود را با معنا و هدف زندگی کنید.

رایدر کارول سیستم ساده خود را اختراع کرد که فقط به قلم و کاغذ نیاز داشت، و علاوه بر آن هم موثر و هم آرامش بخش بود. او روش خود را با چند دوست به اشتراک گذاشت و خیلی زود یک جنبش همه گیر در سراسر جهان شروع شد. اکنون بسیاری افراد در سراسر جهان به دنبال دفتر بولت ژورنال هستند.

دفتر بولت ژورنال یک لیست علاقه مندی، یک لیست کارها و یک دفتر خاطرات را ترکیب می کند. به راحتی می توانید افکار را از سر خود خارج کنید و روی کاغذ بیاورید تا آنها را به وضوح ببینید و تصمیم بگیرید که در مورد آنها چه کاری انجام دهید.

این کار به شما کمک می کند تا آنچه را که مهم است شناسایی کنید و بر اساس آن اهداف تعیین کنید. با تقسیم اهداف بلندمدت به گام‌های عملی کوچک، مسیری قابل دسترسیبه سمت بهبود مستمر ترسیم می‌کنند و به شما اجازه می‌دهد علی‌رغم سختی های ممکن، متمرکز بمانید. رایدر آن را «زندگی عمدی» می‌نامد.

بولت ژورنال چیست؟اهداف برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

هدف برنامه ریزی به روش بولت ژورنال این است که شما زندگی عمدی‌تری داشته باشید، به کارهایی که انجام می‌دهید، توجه کنید تا زمان، انرژی و احساسات خود را هدر ندهید. این روش همچنین برای انتخاب وظایفی طراحی شده است که ممکن است آنقدرها که در ابتدا به نظر می رسد مهم نباشند، بنابراین می توانید آنها را کنار بگذارید.

بخوانید:  زمان تحویل سال 1403

با تمام آنچه گفته شد، شاید فکر کنید برنامه ریزی به روش بولت ژورنال می تواند یک تمرین ترسناک برای شروع باشد. ممکن است فکر کنید که برای آن وقت ندارید یا وقت تلف کردن است. اما برنامه ریزی به روش بولت ژورنال اتلاف وقت نیست، حتی در مقایسه با سایر روش‌های سازماندهی، حواس‌پرتی را به حداقل می‌رساند، به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید.

روش Bullet Journal چیزی بیش از یک لیست انجام کار است. در حالی که مدیریت وظایف جزء اصلی برنامه ریزی به روش بولت ژورنال است، اما شامل موارد بسیار بیشتر از یادداشت ساده وظایف است. این بازتابی از سفر زندگی شماست، نه فقط یک چک لیست.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال می‌تواند ابزاری برای دانش‌آموزان و دانشجویان باشد تا از زمان‌بندی تکالیف و پروژه ها عقب نمانند. این روش به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا وظایف و درس‌ها را در طول سال تحصیلی به هم مرتبط کنند. با استفاده از ردیاب‌های عادتی، دانش‌آموزان می‌توانند روال مطالعه را توسعه دهند و بر اهداف متمرکز بمانند.

علاوه بر این برنامه ریز به روش بولت ژورنال می تواند توسط متخصصان در محل کار برای توسعه سیستم هایی برای سازماندهی وظایف و ایده های انجام تحقیقات در صنعت خود استفاده شود.

سوالات متداول

روش تاثیرگذاری بولت ژورنال در کارها چیست؟

روش بولت ژورنال سیستمی است که عناصر تمرکز حواس، بهره وری و خودیابی را ترکیب می کند. این به شما قدرت می دهد تا نویسنده زندگی خود شوید، حال را سازماندهی کنید و برای آینده برنامه ریزی کنید.

تفاوت بین بولت ژورنال و پلنر چیست؟

در بولت ژورنال برنامه ریزی با خودتان است. در حالی که یک پلنر اطمینان می‌دهد که همه چیز را در یک طرح‌بندی کارآمد انجام می‌دهید. در طراحی بولت ژورنال شما محدودیتی ندارید و آزاد هستید همانطور که میخواهید برنامه های تان را پیش ببرید.

بولت ژورنال چه عناصری دارد؟

سیستم اصلی بولت ژورنال از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. یک “گزارش روزانه”، “گزارش ماهانه”، “گزارش آینده” و یک “شاخص”. گزارش روزانه جایی است که ما وظایف، رویدادها و یادداشت ها را برای هر روز یادداشت میکنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *